مصاحبه ایتنا با فایرنت: عرضه نسل جدیدی از امکانات در زمینه ساخت پرتال‏‏های پیشرفته سازمانی

1392/02/01

  زمانی که صفحات وب را می‏پيماييم، به متون و تصاويری بر می‏خوريم که برخی از آنها توجه ما را به خود جلب می‏کند.
جلب توجه بازديد‏کننده و ايجاد ذهنيتی مثبت در وی در واقع همان هدفی است که اکثر کسب و کارها معمولاً از ايجاد يک وب‏سايت ساده و يا يک پرتال به دنبال آنند.
اين علاقه‌مندی معمولاً وقتي شدت می‏يابد که بازديد‏کننده بتواند به سهولت و در فضایی امن، نیازمندی‏های خود را نیز از آن طریق تامین نماید.

گستردگی نيازمند‏ی‏ها از یک‏سو ، و در اختیار داشتن زمانی محدود برای جست‌وجو و دستیابی به اطلاعات و یا اقلام مورد نظر، از سویی دیگر، از جمله مواردی هستند که لازم است در طراحی پرتال‏ها در نظر گرفته شود.
به بیانی دیگر، همانطور که می‏دانیم، دیر بالا آمدن پرتال، وجود پیچیدگی در کار و فقدان امکانات مورد نیاز، به راحتی می‏تواند به خروج و ترک بازدید‏کننده و یا یک مشتری پر و پا قرص از سایت مربوطه بینجامد.

عدم برخورداری از رتبه‏ای بالا در موتورهای جست‌وجو خود نیز مشکل دیگری است.
از این‏رو، در طراحی پرتال‏ها امروزه سعی به‏عمل می‏آید تا ضمن رفع نگرانی‏های اینچنینی، انگیزه و نوعی شور و شوق نیز در بازدیدکننده شکل گیرد.

هیجان از خواندن یک تیتر خبری، اطلاع از تخفیفی ویژه و يا مشاهده تصوير و یا یک کلیپ ویدئویی جالب در حین جست‌وجو را می‏توان به مثابه يک سیر و سیاحت تفريحی-تجاری در یک ‏شهر مجازی تشبیه نمود؛ ‏شهری عاری از هرگونه تنش و مسائل منتسب به تردد در شهرهای واقعی، شهری که می‏توان در آن تعاملات سازنده و هم‏افزا برقرار نمود.

مجید رهنمافر، مدیر بخش پرتال‏های سازمانی شرکت مدار گسترش فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با ایتنا در این خصوص بیان داشت: در واقع باید گفت کلانشهرها حاوی شهرها و شهرک‏های مختلف و هر یک دارای دیدنی‏ها و مراکز مسکونی، اداری و تجاری خاص خود هستند.

بنا به اظهار رهنماقر، مدار گسترش از نسخه فارسی و بومی‏سازی شده یکی از قدرتمندترین ابزارهای پرتال‏سازی در جهان برای این منظور استفاده به‏عمل آورده و بر آن اساس، محصولی را تحت نام تجاری «فایرنت» (Firenet) ایجاد نموده است.

وی در این باره تصریح کرد که فایرنت نه تنها یک پرتال‏ساز نسل جدید در مقیاس کلان‏سازمانی (Enterprise-Grade) به‏شمار می‏آید، بلکه وجود امکاناتی نظیر سيستم مدیریت فرآیند کسب‏وکار (BMPS)، فرم‏ساز پیشرفته، مديريت برخط کنترل دسترسی و منطبق بر RBAC، و صدها ماجول و وب پارت آماده، آن را به یک «خط تولید نرم‏افزار» (Software Product Line – “SPL”) واقعی تبدیل نموده است که می‏شود برای شخص‏سازی نیاز سازمان‏ها به‏کار گرفته شود.

به گفته وی، در نسل پیشین پرتال‏سازها چنین امکانی وجود نداشت و در نتیجه، صرفاً از قالب‏های از پیش طراحی شده استفاده به‏عمل می‏آمد.
او در توضیح در باره این مطلب، افزود: ایجاد یک پرتال اصلی، حدود پنجاه زیر پرتال (Sub-Portal) تمام‏عیار و قریب به ده اپلیکیشن تکمیلی ظرف مدتی کوتاه برای یکی از وزارتخانه‏های کشور توسط مدار گسترش مبتنی بر بهره‏گیری از امکانات مذکور بوده است.

رهنمافر همچنین ضمن تاکید بر این نکته که وقتی از کلمه «ماجول» استفاده می‏کنيم، منظور وجود يک زيرسيستم است که مديريت مستقل، متمرکز و در عين حال يکپارچه با ساير سيستم‏ها يا زير سيتم‏ها را دارا می‏باشد، برخی از ماجول‏های نسل جدید پرتال‏سازی را اینچنین برشمرد: مديريت فرآیند کسب و کار،تست‏های A/B و MVT، طراحی آنلاين، تجارت و بازاریابی الکترونيک، اتوماسیون خبر، ساخت و ساز گزارشات، اتاق‏های گفت‌وگو و تابلوی اعلانات، همکاری کاربران(ویکی)، ترجمه مبتنی بر انواع مترجم‌های آنلاين، خبرنامه، بلاگ، چت، مديريت محتوا، طبقه‏بندی مبتنی بر برچسب، پشتیبانی از وب‏فارم، تجزیه و تحلیل، نقشه جغرافیایی، گالری تصاویر، نظرسنجی، امتیازدهی، کتابخانه‏های اسنادی و رسانه‏ای، تقویم رویدادها، صدای مشتری، گروه‏های کاری، مدیریت پروژه، نمایش محتوا و اشیاء از پایگاه‏های داده و غیره. رهنمافر می‏گوید: امروزه، دیگر فرایند توسعه با محدودیت خاصی مواجه نیست. کافی است که نیاز مشتری به درستی تعریف شود.